Výše odměn zastupitelů a platu místostarosty je vysoká. Změnu ale nečekejte.

19.03.2021

Hned po volbách na podzim roku 2018 si současná radnice na prvním zastupitelstvu svou vládní osmičkou odhlasovala historicky nejvyšší měsíční odměny, jaké kdy v Mníšku pod Brdy byly, a navíc ustanovila dalšího místostarostu s platem 28 tisíc měsíčně. Sdružení STAN bylo a je kategoricky proti. Celá opozice své příjmy věnuje pravidelně mníšeckým spolkům, protože věří, že jsou to finance, které právem náleží lidem, jež v Mníšku aktivně působí.

Už dva a půl roku otázku nepřiměřených odměn na zastupitelstvech otevírá Milan Kotouč a žádá jejich snížení na původní úroveň. Bez úspěchu. Až do včerejšího zastupitelstva. Že by se ledy pohnuly?

Milane, co se přesně na zastupitelstvu odehrálo?

Jsem nemocný, nemohl jsem se účastnit, ale můj opakovaný návrh konečně otevřel alespoň debatu na toto téma. 17. březen měl na vládní osmičku možná magický vliv, ale jak se ukázalo, radoval jsem se předčasně. Snížení odměn se nekoná.

Co přesně vám na odměnách vádí?

Nejvíc mě štve jejich nehorázné navýšení. V zastupitelstvu nesedím poprvé, ale to co se děje teď, je naprosto mimo běžné letité zvyklosti tohoto města. Neuvěřitelná je i argumentace, se kterou se tyto odměny obhajují. Prý to bude za nadstandardní pracovní výkony Rady města a místostarosty Sáblíka. Žádné takové nadstandardní výkony v posledních dvou letech nevidím. Spíš naopak, je to mnohem horší a ve městě je to všude vidět.

Buďme spravedliví, zastupitelé za STAN i další opoziční zastupitelé tyto peníze také pobírají, že?

To je pravda. Všichni jsme byli proti, ale zaplacená magická osmička současné radnici bohatě stačí. Náš názor naprosto nikoho nezajímá a nezohledňuje se. Už na prvním zastupitelstvu na podzim 2018 jsme se celá opozice dohodli a založili jsme fond. Všechny tyto finance vždy na konci roku společně věnujeme na veřejně prospěšné účely. 

Vládní osmička zastupitelů to dělá taky?

Ne, nedělá. Jak jsem říkal. Odměny celou dobu obhajuje právě intenzitou vlastní práce. Nic nakonec nezměnilo ani včerejší zastupitelstvo. Odměny zastupitelů a radních se prostě nepodařilo vrátit na úroveň roku 2018. Jenom vznikne dobrovolný veřejně prospěšný fond, do kterého budou moci radní a členové zastupitelstva přispívat dle svého uvážení. Takže se vlk nažral a koza zůstala celá. No alespoň nějaký drobný posun. Paní starostka dokonce řekla, že někteří ze zastupitelů prožívají krizi a ohrozilo by to jejich kvalitu života. To mě opravdu pobavilo, co mají říkat lidé s běžnými příjmy. Nechci to vzdát a myslím si, že s blížícími se volbami moje šance rostou.

Děkuji za rozhovor.

Jana Piňos